המדריך המלא לשימוש ב-NotebookLM להוראה ולמידה
NotebookLM היא פלטפורמה מבוססת AI מבית Google.
הייחוד של NotebookLM הוא שהוא מאפשר לייצר תוצרים מגוונים התומכים בלמידה, כמו: פודקאסט, מפת חשיבה, כרטיסיות מחקר ואפילו סרטון, תוך התמקדות במקורות שהמשתמש מעלה בעצמו, כמו מסמכים שונים (מאמרים, מצגות וכו'), דפי אינטרנט, סרטונים וכו׳.

במדריך זה נפרט כיצד תוכלו לייצר ולשלב את התוצרים של NotebookLM גם כחלק מההוראה (במפגשים או במטלות), ו/או להנגיש את הפלטפורמה לסטודנטים מאחר והיא מתאימה מאד כחלק מתהליך הלמידה העצמאית בקורס.
מבנה הפלטפורמה
ב-NotebookLM ניתן לייצר "מחברות חכמות" לפי נושאים שונים.
ה"מחברת החכמה" מחולקת ל-3 חלקים:
-
המקורות שהעלתם (ניתן לסמן בכל פעם על אילו מהמקורות תרצו לצ'וטט או לייצר תוצר).
-
צ'אט מותאם אישית מבוסס על המקורות שתבחרו.
-
סטודיו, בו ניתן לייצר תוצרים שונים (ראו פירוט בהמשך).

לחצו כאן למעבר לסרטון סקירה מלאה של הפלטפורמה.
מה הייחוד של הצ'אט ב-NotebookLM?
-
המענה בצ'אט מתמקד במקורות שטענתם.
-
ניתן לסמן בדיוק מתוך איזה מקור / מקורות מתוך הרשימה עליו לענות. יכולת זו מאפשרת השוואה קלה בין המקורות או אינטגרציה ביניהם.
-
הצ'אט שותל קישור מהיר למקום המדויק עליו ביסס את התשובה מתוך המקורות שלכם.

4. ניתן לשנות את הגדרות הצ'אט למצב "מדריך למידה". במצב זה הצ'אט יסביר ויענה בצורה המותאמת ללמידה (בדומה למצב "למידה מותאמת אישית" ב-Gemini). הצ'אט יתחיל בבירור תת הנושא המועדף ללמידה, וימשיך ללמד תוך שימוש בשאלות וידוא הבנה, דוגמאות ועוד.

💡כדאי לדעת: את כל אחת מההתכתבויות עם הצ'אט ניתן לשמור כ"הערה" אליה ניתן לחזור מאוחר יותר, או כאחד המקורות החדשים.
התוצרים שנ יתן לייצר ב-NotebookLM
ניתן לייצר מגוון גדול של תוצרים ב-NotebookLM.
היכולת להיחשף למידע בדרכים שונות תומכת ומעצימה את הלמידה העצמאית של הסטודנטים. בנוסף, חלק מהתוצרים ניתן גם לשלב בהוראה (במפגש ובמטלות).
ברוב התוצרים ניתן יש אפשרות מוגבלת של הגדרות שניתן להגדיר מראש (אורך, סגנון, מיקוד), אך לא ניתן לערוך את התוצרים לאחר יצירתם (נכון לדצמבר 25).
לחוויה מיטבית מומלץ לעבור למסך מלא.
לתשומת לב:
התוצרים המתקבלים מכלי AI עלולים לכלול אי-דיוקים, הטיות ואף להתרחק מהתוכן המקורי, דבר שעלול לפגוע בתהליך הלמידה:
להוביל ללמידה שטחית ואף לאשליית למידה - תחושת הבנה שאינה מבוססת על למידה אמיתית.
לפיכך, אם בחרתם ליצור תוצרים בעזרת NotebookLM, הקפידו:
-
לבדוק את התוכן שנוצר על ידי AI לפני פרסומו באתר הקורס.
-
להדגיש בפני הסטודנטים את הצורך בגישה ביקורתית כלפי תוצרים שהופקו מכלי AI.
במקרים שבהם חיוני להכיר את הגרסה המקורית (לדוגמה: מאמר מרכזי בתחום הדעת), הבהירו לסטודנטים את הרציונל לכך. הם יוכלו להיעזר בתוצרים שהופקו על ידי ה-AI, אך עליהם להקפיד גם על למידה של התוכן המקורי.
* מדריך זה, על כל תכניו, הונגש לכלל אנשי ההוראה. אין להפיץ את תכני המדריך (כולל קבצים הניתנים להורדה למחשב האישי) בנפרד מאתר זה.
