המדריך החדש לבינה מלאכותית בשירות ההוראה
מאז השקת הדור החדש של כלי בינה מלאכותית גנרטיבית, כגון ChatGPT, אנו מנסים ללמוד ולהבין את ההשפעה של כלים אלו על מקצועות שונים, ובאופן ספציפי על מקצוע ההוראה והלמידה באקדמיה.
בעודנו מנסים להתאים את עצמנו לכלים המתפתחים במהירות, ולבחון כיצד הסטודנטים עושים בהם שימוש, רובנו עדיין תוהים מה תפיסתנו לגבי שילובם בקורסים האקדמיים.
מה שבטוח, כניסת ה-AI לאקדמיה מדגישה את הצורך בעידוד חשיבה ביקורתית, ובלקיחת אחריות מלאה על תהליך הלמידה ותוצריו.
מדריך זה נועד לסייע לכם בגיבוש מדיניות השימוש ב-AI בקורס, בהיכרות עם הכלים המובילים, וביישומים המעשיים שלהם בהוראה, למידה והערכה.
העתיד כבר כאן: AI באקדמיה
לפניכם 4 מימדים מרכזיים עליהם יש לתת את הדעת במסגרת תהליכי שילוב AI בהוראה ולמידה.
בכל מימד תמצאו תכנים רלוונטיים, דוגמאות והמלצות פדגוגיות ליישום.

להלן מדיניות השימוש בנושא AI שנקבעה על ידי האוניברסיטה (לחצו כאן למסמך).
בתי הספר רשאים להחליט על מדיניות בית ספרית כל עוד היא איננה בסתירה להנחיות האוניברסיטה. במסגרת זו, בתי הספר רשאים גם לאפשר למרצים שיקול דעת ומדיניות פרטנית בקורסים שלהם.
אם לא נקבעה מדיניות בית ספרית, הנכם רשאים לקבוע כללי שימוש אחרים ב-AI בקורס שלכם ובלבד שלא יסתרו את מדיניות האוניברסיטה.
אם נקבעה מדיניות בית ספרית, מרצה רשאי לחרוג ממנה רק ככל שהמדיניות מתירה חריגה כאמור.
בחלק זה נציג 3 אפשרויות למדיניות AI בקורס, ודרכים להנגשת המדיניות לסטודנטים.
1. בחרו מהי מדיניות השימוש המתאימה לקורס:
-
אפשרות א' – התרת השימוש ללא מגבלות.
מתאים כשאתם סבורים ששימוש חופשי בכלי AI עשוי לתרום למטרות הקורס.
-
אפשרות ב' – התרת השימוש עם מגבלות מוגדרות מראש.
מתאים כשאתם סבורים שיש להגביל את השימוש בכלי AI לחלקים מסוימים בעבודה או למשימות מוגדרות. לדוגמה: תוכלו להתיר את השימוש בשלבי העבודה הראשונים (כמו: איסוף מידע וסיעור מוחות), אך לדרוש שבשלבי העבודה המתקדמים לא ייעשה שימוש בכלים.
-
אפשרות ג' – איסור מוחלט על השימוש.
מתאים כשאתם סבורים ששימוש בכלי AI עלול לפגום בתהליכי הלמידה והמיומנויות הנרכשות בקורס.
2. הציגו את מדיניות השימוש לסטודנטים:
-
שלבו פסקה על המדיניות בסילבוס: להלן דוגמאות.
-
הציגו את המדיניות בתחילת הסמסטר ובאופן שוטף במהלכו (למשל: לפני הגשת מטלה). לרשותכם: שקפים לשילוב במצגת המרצה.
-
אם בחרתם להתיר שימוש בכלי AI בביצוע מטלות, תוכלו להנחות את הסטודנטים לצרף נספח המספק מידע על שימוש בכלי AI. לרשותכם: הצעה לתבנית מומלצת למילוי על ידי הסטודנטים.
-
לתשומת לב, בעת הצגת המדיניות בפני הסטודנטים (בסילבוס ובמפגש הפתיחה), מומלץ לחזק את המסרים הנוגעים לעידוד חשיבה ביקורתית, וללקיחת אחריות מלאה על תהליך הלמידה.
כלי AI מובילים להוראה ולמידה
לפניכם כלי בינה מלאכותית שעשויים לסייע ולייעל את תהליך הכנת חומרי ההוראה, הלמידה והמחקר שלכם.
כלים אלו כוללים גרסה חינמית, וכן גרסה בתשלום.
הכלים מציעים פתרונות מגוונים למשימות שונות, וחלקם חופפים ביכולותיהם.
אנו מזמינים אתכם לבחור את הקטגוריה הרצויה, להתנסות, ולבחור את הכלים המתאימים עבורכם.
צ'אטבוט מבית OpenAI. הפופולרי מבין כולם. אחת מהיכולות הייחודיות שלו הוא ב-GPTs (צ'אטבוטים שהוגדרו מראש עבור משימות ספציפיות). מנויים בתשלום יכולים להגדיר GPTs, ומשתמשים חינמיים יכולים להשתמש ב-GPTs שנוצרו ע"י אחרים.
צ'אטבוט מבית Google. אחת מהיכולות הייחודיות שלו היא התממשקות לשירותי Google השונים: Gmail, Drive, Docs, Calendar ועוד.
צ'אטבוט מבית Anthropic. אחת מהיכולות הייחודיות שלו היא פיצ'ר ה-Artifacts המאפשר לחולל תוצרים דיגיטליים (אתרים, משחקים, אפליקציות וכו') בעזרת פרומפט פשוט.
צ'אטבוט המתמחה ביצירת סימולציית שיחה עם דמויות ידועות או פיקטיביות. הסימולציה מאפשרת לחקור נושאים מנקודות מבט מגוונות ואף לשמוע את הדמויות בקולן המקורי. מומלץ באנגלית (התוכן בעברית לא איכותי).
הפינה המעשית
כלי עזר להתאמת הקורס לעידן ה-AI
כלי עזר לניסוח פרומפטים מיטביים
יש לי שאלה...
קישורים שעשויים לעניין אותך
