כיצד נעודד למידה עצמאית מקדימה של הסטודנטים לפני המפגש הכיתתי?
רציונל
יתרונות הלמידה העצמאית המקדימה ברורים, אך במקרים רבים היא לא תתבצע באופן מיטבי עקב עומ ס מטלות בקורסים אחרים, היעדר ערך ברור לסטודנטים ועוד.
לפיכך, לפני שנשלב למידה עצמאית מקדימה בקורס, כדאי לתת את הדעת על מספר היבטים.

תמיכה בלמידה העצמאית המקדימה באתר הקורס
נסדר את התכנים באתר הקורס בהתאם לרצף הלמידה המומלץ. לדוגמה: סרטון / מאמר ללמידה מקדימה >> מצגת המפגש >> פודקאסט להעשרה. להמחשת מבנה ליחידת לימוד ללמידה עצמאית לחצו כאן.
בונוס: ניתן לצרף מסמך שאלות מכווינות / רשימת מושגים / מילות מפתח לצורך מיקוד הסטודנטים בשלב הלמידה העצמאית. לדוגמאות למסמכים לליווי הלמידה לחצו כאן.
קיום שיחת תיאום ציפיות עם הסטודנטים
נסביר באופן ברור:
את הרציונל ללמידה המקדימה והערך המוסף שלה. לדוגמה: "הלמידה העצמאית בבית קריטית להצלחת המפגש הפרונטלי. במפגש נתמקד בניתוחי מקרה ודיונים. סטודנט שיגיע למפגש ללא למידה מוקדמת יתקשה להשתלב בדיונים הכיתתיים ובפעילויות הקבוצתיות").
אם ובאיזה אופן יתבצע וידוא הבנה של התוכן שנלמד בלמידה עצמאית. לדוגמה: בסיום צפייה בסרטון הסטודנטים ישיבו על בוחן קצר ב-Moodle).
איזה ביטוי הלמידה המקדימה תקבל במפגש. לדוגמה: "במפגש נתחלק לקבוצות, כל קבוצה תדון בתיאור מקרה ותציע פתרונות, בהתבסס על קריאת המאמר בבית"). כאן תמצאו שקפי הסבר על רציונל מודל ההוראה לשילוב במצגת המרצה.
הצעות נוספות / משלימות למפגש הכיתתי*:
שילוב בוחן קצר ב-Moodle שיבוצע בסיום הלמידה בבית.
פרסום שאלה בפורום הקורס ובקשה מהסטודנטים להגיב עליה לפני ההגעה למפגש הכיתתי.
פתיחת המפגש הכיתתי בסקר / "תחרות" בעזרת פלטפורמה מקוונת (לדוגמה: PollEverywhere).
*להפחתת העומס, מומלץ לבחור הצעה אחת.
ועוד שאלה שכדאי לשאול... מה עושים אם חלק מהסטודנטים לא ביצעו את הלמידה המקדימה?
ניתן לשלב במפגש חזרה קצרה על התוכן שנלמד בבית.
מומלץ לקיים פעילות משמעותית שתאפשר לסטודנטים להבין את ההשלכות הישירות של הלמידה המקדימה על ההצלחה בשיעור (לדוגמה: תרגיל משותף, הצגת מקרה, פרזנטציה). לדוגמה מתוך קורס של פרופ' מורן ירחי הממחישה את הקשר בין הלמידה העצמאית המקדימה למפגש הכיתתי לחצו כאן.