top of page

כיצד נעודד אינטראקציה במפגש הלימודי?

רציונל

כולנו יודעים שלמידה פעילה ומערבת המשלבת אינטראקציות במפגש הלימודי (כגון: שאילת שאלות, דיבייט, למידה בזוגות, חקר קבוצתי ועוד) חשובה לטובת יצירת עניין וחיבור, הקפצת הקשב, עיבוד והבנה של התוכן.

עם זאת, לא תמיד ברור איך לבחור את האינטראקציה המתאימה ביותר למטרות השיעור ולאופי המפגש, והיכן לשלבה כך שתתמוך בהוראה ובלמידה.
הנה כמה ערכים מנחים לבחירת אינטראקציה אפקטיבית ושילובה באופן מיטבי במפגש.

כיצד נעודד אינטראקציה במפגש הלימודי?

היכן כדאי לשלב אינטראקציות במפגש?

נתחיל בזיהוי החלקים בהם יש ערך לשילוב אינטראקציה. לצורך כך נוכל לשאול את עצמנו שאלות כגון:

  • באילו חלקים במפגש תיתכן ירידת קשב מצד הסטודנטים? לדוגמה: לאחר הסבר תיאורטי ארוך.

  • באילו נקודות חשוב לי לדעת מה הסטודנטים יודעים? לדוגמה: מיפוי הידע הכיתתי בתחילת השיעור.

  • האם קיים מושג או תהליך שאני רוצה לוודא שהסטודנטים הבינו לפני שאני ממשיך הלאה? לדוגמה: מושגים מורכבים, מקרים בהם הבנת המושג הבא תלויה בהבנת המושג הקודם.

  • באילו נקודות חשוב לי לדעת מה הסטודנטים חושבים או מביאים מניסיונם האישי / המקצועי?

  • האם יש תוכן רגיש שצפוי לעורר מחלוקת, פרשנות שונה או פתרונות מגוונים, ויש ערך להעלותו לדיון קבוצתי?

  • האם קיימת מטרה לימודית שניתן להשיג טוב יותר באמצעות אינטראקציה מאשר בהרצאה בלבד? לדוגמה: ניתוח מקרה, בניית טיעון, למידת עמיתים.


לזיהוי חלקי המפגש בהם ניתן לשלב אינטראקציה, תוכלו להיעזר גם ב-One Pager המציג את עוגני ההוראה המרכזיים.


בחירת האינטראקציה המתאימה

תפקיד האינטראקציה שזיהינו, יכוון אותנו לבחירת הסוג שלה. לדוגמה:

  • מיפוי ידע >> שאלות רב-ברירה

  • בדיקת עמדות >> סקר

  • סיעור מוחות >> "ענן מילים" / מפת אסוציאציות

  • יצירת חיבור אישי / סימולציה >> שיח בזוגות

  • חקר נושא מנקודות מבט שונות >> למידה בקבוצות


לתשומת לב: לרוב, משך הזמן של אינטראקציה ארוך יותר מהסבר פרונטלי. לפיכך, יש לעשות בה שימוש באופן מדוד בכדי שלא "תשתלט" על המפגש.


יצירת סביבה בטוחה ומעודדת אינטראקציות

  • לפני המעבר לפעילות, תוכלו להדגיש בפני הסטודנטים את הערך שבפעילות. לדוגמה: "מחקרים מצאו שניתוח מקרה במסגרת קבוצה במהלך המפגש תורם לעיבוד התוכן הלימודי, להבנתו, וליכולת לשלוף אותו וליישמו בעתיד."

  • בנוסף, כדאי לבצע תיאום ציפיות. לדוגמה: "מהות המפגש הכיתתי הוא ביצירת שיח אודות התוכן הלימודי. לפיכך אני (המרצה) רואה חשיבות רבה לשיתוף הפעולה שלכם הסטודנטים, להקשבה האחד לשני, לגילוי סבלנות לטעויות ועוד."

  • כמו כן, לעידוד ההשתתפות, ניתן לתת ציון מיטיב למשתתפים שמספקים מענה איכותי, מקורי, יצירתי וכו'.


לטיפים נוספים לעידוד הסטודנטים ללמידה פעילה ששיתפו מרצי רייכמן לחצו כאן (משך צפייה: 4 דק').


ועוד שאלה שכדאי לשאול... כיצד ניתן לייצר אינטראקציה אפקטיבית בכיתות גדולות?

בכיתות גדולות קל לאבד קשב ומעורבות של הסטודנטים.

לכן, לצד פרקטיקות קלאסיות, ניתן לשקול שימוש במערכות אינטראקציה דיגיטליות כדוגמת PollEverywhere.


מתי נשתמש במערכות אינטראקציה דיגיטליות?

  • כשנרגיש שהשימוש במערכת ישפר את האינטראקציה. לדוגמה: בזכות המענה האנונימי, מתאפשר שיתוף כנה (ברגש / בעמדות לא מקובלות / חוסר הבנה של הנושא), ויש מקום להשתתפות של סטודנטים מופנמים.

  • כשמערכת האינטראקציה מאפשרת לקבל מענה שלא ניתן לקבל בלעדיה. לדוגמה: קבלת "ענן מילים" בכיתות גדולות.


להסבר ודוגמאות על השימוש ב-PollEverywhere לחצו כאן.

bottom of page