top of page

כיצד נעודד שיח משמעותי במפגש הלימודי?

רציונל

ניהול שיח כיתתי מסייע בהבנה מעמיקה של החומר, מעודד סטודנטים ללמידה פעילה ומפתח את כישוריהם הקוגנטיביים והחברתיים. עם זאת, השיח עלול לעורר מגוון אתגרים, כגון: הסטודנטים נמנעים מלשתף במחשבות לא מגובשות, השיח עשוי "לגזול" מזמן המפגש, או עלול להיראות כשטחי וחסר ערך. 

הנה מספר טכניקות המציעות כלים לשיפור איכות השיח והמעורבות בו בחלוקה לשלושה שלבים.

כיצד נעודד שיח משמעותי במפגש הלימודי?

א. לפני תחילת השיח

הגדרת כללים לשיח:

  • נקבע כללים ברורים כמו הקשבה ללא קטיעות, מתן זכות דיבור שווה לכולם, דיבור בלשון "אני" על מנת לצמצם עימותים ועוד.

  • נגדיר עקרונות מנחים לשיח המדגישים שהשיח מתקיים במרחב גמיש, לא שיפוטי בו מותר לטעות ולא לדייק כחלק מתהליך הלמידה.


החלטה על אופי השיח והיערכות בהתאם:

  • שיח חופשי - המרצה מוביל את השיח אבל לא קובע את תוכנו, אלא נותן לסטודנטים להעלות את הנקודות למחשבה והשאלות.

  • שיח מודרך - המרצה מכין שאלות / נקודות מוצא לשיח ומוביל את השיח במפגש.


ב. במהלך השיח

איזון השתתפות ודינמיקת דיבור - באחריות המרצה לוודא שלא רק קולות דומיננטיים מובילים את השיח.

ניתן לבצע זאת באמצעות מספר דרכים:

  • עידוד יותר סטודנטים לקחת חלק בשיח.

  • פנייה לסטודנטים באופן רנדומלי (ברגישות).

  • הענקת זכות דיבור לכל משתתף לפי סבב דיבור מובנה. בכיתות גדולות, ניתן לקבוע כלל לדוגמה: דובר אחד מכל שורה.


ג. בסיום השיח

סיכום התובנות שעלו במהלך השיח – נארגן את הידע החדש שנוצר באמצעות חיבור והדגשת רעיונות שעלו, שיקוף עמדות, ציון נקודות הסכמה ואי-הסכמה, וחיבור הנקודות להקשר האקדמי.


ועוד שאלה שכדאי לשאול... כיצד ניתן למקד את תשומת הלב של הסטודנטים בשיח?

הישענות על אמצעים ממקדי שיח – נוביל קריאה משותפת של טקסטים, או נתבונן במודלים או אובייקטים ויזואליים  (לדוגמה: סרטון, תמונה, אובייקט פיזי וכו') שיאפשרו למקד את תשומת הלב בנושאי השיח.


למסמך המלא הכולל הנחות יסוד וטכניקות לעידוד שיח משמעותי במפגש לימודי לחצו כאן.

bottom of page