top of page
טכנולוגיות למידה המרכז הבינתחומי הרצליה

בעמוד זה תמצאו ריכוז טיפים ורעיונות מתחום ההוראה.

טיפים ורעיונות מתחום ההוראה

איסוף קשב, משמעת ופעמון קטן
ד"ר נאוה לויט בן נון, פסיכולוגיה

בסרטון מודגם תרגיל קטן שלקוח מהתכנית של מרכז מודע ליישום מיינדפולנס בבתי ספר, ושנמצא יעיל ביותר גם בקרב תלמידנו הבוגרים יותר.

מתחילת השנה כך אנחנו מתחילים שיעור. בתחילת הסמסטר הזה הסטודנטים קיבלו הסבר שקשב וריכוז זה מערכת מוחית שאפשר לאמן ולחזק, ושהתרגיל הקטן הזה מאפשר להם רגע של חיזוק כזה, וגם הכנת מערכות הקשב והמוטיבציה שלהם לשיעור.

בתחילה הסטודנטים היו משועשעים, אבל מהר מאוד הם התמסרו לצליל הפעמון עד שהוא נעלם (ביקשתי שירימו יד כשמפסיקים לשמוע), לנסות להביא את תשומת הלב אל הגוף שלהם ולהביא את עצמם להיות נוכחים גם תודעתית בשיעור ובהתכוונות מלאה.

בשלב הזה של הסמסטר רוב הסטודנטים כבר עוצרים לגמרי כשהם שומעים את הפעמון. עוזבים לרגע את המחשב והטלפון ונשענים לאחור בכיסא, מאפשרים לעצמם רגע של עצירה ואיסוף של הקשב והריכוז. אפשר לשים לב בסרטון שהם לא סתם שותקים, אלא רובם ממש מרימים את הראש והמסכים ונוכחים באופן מלא בשיעור.

מידי פעם כשבלגן בשיעור מתגבר, פעמון או שניים ועושים ריסטארט.

מאז שהתחלתי עם זה בשנה שעברה אני מוצאת את עצמי הרבה פחות נדרשת להתמודד עם בעיות משמעת. ואני מתרשמת שסטודנטים רבים אסירי תודה על ה"תירוץ" הזה לכמה שניות של שקט והתחברות.

עוד דרך להתמודד עם משמעת ולהוריד את התגובתיות בשיעור.

רוקדים כל הדרך לזיכרון
ד"ר בעז בן-דוד, פסיכולוגיה

בפסיכו-פיסיקה אנחנו לומדים כיצד לחבר בין עוצמת הגירוי הפיסיקילי לעוצמת החוויה הפסיכולוגית הסובייקטיבית. 

במקום לבקש מהתלמידים לשנן את המשוואות המתמטיות - התלמידים ואני רוקדים ביחד את המשוואות וחשים אותם בידיים.

המטרה שלי היא שהתלמידים יבינו את המשמעות הפסיכולוגית של כל משוואה - ולא רק את המספרים שמאחוריהם.

bottom of page